torsdag den 22. september 2016

Bliver hængende lidt - Interaktivt kort

I dag har jeg et lidt anderledes interaktivt kort, som ikke kun er et slider kort, men også snurrer rundt om et fast punkt. Og hvad kunne være mere nuttet end en kanin der lige så stille svinger fra side til side som den svæver rundt med balloner?



Først har jeg stemplet kaninen og ballonerne fra Up and Away sættet fra Mama Elephant på Neenah karton med memento sværte.

Derefter er de farvelagt med Copic Ciao tusser. Til kaninen har jeg brugt E33, E35, W-0 og W-2. Ballonerne er farvelagt med Y11, Y15, R35, R46, YG06, YG63, B02 og B05.

Derefter har jeg forsigtigt klippet dem ud, man kunne også bruge de matchende dies.
Endelig har jeg sat ballonerne fast til kaninen. For at det holder bedre sammen, har jeg sat et ekstra stykke karton bagpå samlingen af de to dele efter de blev sat sammen og klippet det til så det ikke ses.


Herefter har jeg stemplet et sæt balloner mere på et stykke papir, og klippet dem ud. Dette har jeg brugt som mask til at lave baggrunden. Jeg placerede min mask på bunden min kort front og kørte forsigtigt broken chinadistress ink på vha. mit blending tool. Husk at begynde inde på masken, så der ikke komme tydelige streger eller mærker på kortet.  Derefter arbejde jeg mig op fra bunden og ændrede vinklen og placeringen af masken hver gang.

Hvis du vil have fronten til at være en smule mindre end kortbasen, som jeg har det, er det nu du skal skære den til. Jeg stemplede også min tekst, også fra Up and Away sættet.  


For at få kaninen til at kunne svinge fra side til side startede jeg med at tage et ekstra lille stykke karton, som jeg brugte en lille bitte cirkel punch til at lave et hul i midten af. Derefter kunne jeg finde ud af hvor på kortet jeg gerne ville ha’ mine balloner og så lave et lille hul mere i kort fronten ca. midt under ballonerne. Så kunne jeg nemlig sætte det lille ekstra stykke karton fast med en lille brad – husk at enderne skal være på bagsiden af kort fronten. For at være sikker på at det let kan køre rundt, stak jeg et lille stykke karton under enderne inden jeg tykkede dem ud til siden, og fjernede det igen bagefter.



Får at kunne sætte ballonerne fast på mit lille stykke karton, der nu gerne skulle kunne dreje rundt, har jeg brugt 3D skum puder. Efter de er blevet sat fast tog jeg en blyant og placerede den forsigtigt i hakket under armen på kaninen, hvorefter jeg kunne tegne en streg der hvor jeg gerne ville ha’ han kan svinge (der hvor slideren er i kortet). Fra hver side af den streg jeg fik tegnet målte jeg ud så der i alt var plads til en lille skum pude kunne køre frem og tilbage – gør den hellere lidt for bred end lidt for smal – og skar det ud med min kniv. Husk at afrunde enderne så det ser lidt pænere ud.

Vend kortet om, og sørg for du kan se din kanin i den slids du lige har skåret, så du kan sætte din skum pude fast på kaninen. Inden du gør mere så kontroller lige at den kan svinge frem og tilbage i slidsen uden problemer. Når du er sikker på den kan det, sætter du en lille mønt eller spændeskive fast på skum puden, helst så den ikke kan ses fra fronten.

Endelig sætter du kort fronten fast på din kortbase med  skum puder eller lignende. Hvis du placerer noget tæt på de bevægelige dele (altså enderne på din brad og mønten), skal du være sikker på der er nok plads til at de kan bevæge sig frit.

Det var alt jeg havde for denne gang

Ha' en god dag

~ Mette Witus

Ingen kommentarer:

Send en kommentar